Jubileum 175 jaar spoorwegen in Denemarken

Gepubliceerd: zondag 03 april 2022 Geschreven door Daan Hoeflaak
Het Märklin/Trix model van de stoomloc serie E

En er wordt dit jaar nog een jubileum gevierd: 175 jaar spoorwegen in Denemarken. Märklin verrast de liefhebbers van dit vlakke land met een model van de mooiste stoomloc die de DSB (Danske Statsbaner, oftewel Deense Staatsspoorwegen) gekend heeft: de serie E. Een opvallende verschijning door zijn schuingeplaatste buitencilinders, het markante voorloopdraaistel en de kuiptender. Märklin produceert ter gelegenheid van dit jubileum een model van de E 991. Ook in een Trix-variant voor 2-rail rijders!

Het model is een compleet nieuwe en filigrane constructie. De opengewerkte constructie is rijk aan details en aangezette onderdelen. Uiteraard is het model grotendeels van metaal. In de ketel is een hoogvermogen motor geplaatst, die aangestuurd wordt door een mfx-decoder. De standaard ingebouwde rookgenerator, het flakkerende vuur in de vuurkist en het derde fronsein zijn enkele van de vele functies die ditigaal aangestuurd kunnen worden.

Eenmalige serie in beperkte oplage. Prijs: € 629,-. Het model (Märklin artikelnummer 39491, Trix artikelnummer 25491) is direct te bestellen en wordt al snel geleverd!

Let op: het Märklin model 39491 is inmiddels helaas uitverkocht. Van het model van Trix (25491) hebben we nog 1 exemplaar op voorraad!

De mooiste stoomlocomotief van de Deense staatsspoorwegen (DSB) was de serie (Litra) E. Zijn basis waren elf Pacific-sneltreinlocs van de Zweedse staatsspoorwegen (SJ) uit serie F, die daar vanwege toenemende elektrificatie in 1937 uit dienst werden genomen. De DSB kon deze krachtige locomotieven overnemen en namen ze als E 964–974 in het bestand op. Vanaf 1940 had de DSB dringend meer krachtige stoomlocs nodig en lieten ze nu bij Frichs in Aarhus 25 locomotieven uit serie E als E 975–999 met kleine verbeteringen nabouwen. Tot in de jaren ‘60 stonden de Pacifics voor reizigers- en goederentreinen hun mannetje, maar daarna kwamen ze een voor een op een zijspoor terecht. Meerdere machines bleven echter behouden, zoals de E 991 als officiële museumloc van de DSB. Deze werd tot 2010 nagenoeg ononderbroken gebruikt voor speciale ritten en had op 14 november 2000 de enorme eer om als eerste locomotief de speciale trein met de kist van de overleden koningin Ingrid voor de bijzetting vanuit Kopenhagen naar Roskilde te brengen.