TheGrue.org

Verrassingslocomotief: BR 08

Gepubliceerd: zaterdag 29 september 2018
Het Märklin model van de BR 08 1001

Tijdens de 2de wereldoorlog kwam een Franse locomotief van de serie 241 A naar Duitsland en bleef na de oorlog achter op het grondgebied van de Deutsche Democratische Republik. Bij de Deutsche Reichsbahn (DR) bestond vanwege de hoge reparatiekosten weinig animo om de 241 A 21 (gebouwd in 1931/32) weer in bedrijf te nemen. Door de bijzondere constructie was de locomotief echter wel geschikt om te dienen als testlocomotief met poederkool stookinrichting, vooral vanwege het voor poederdeeltjes vereiste lange verbrandingstraject.

Nadat de locomotief ook in andere opzichten geschikt was gemaakt voor het gebruik bij de DR (zo moest de machinistencabine van de linker naar de rechterkant van de locomotief verplaatst worden), werd ze in juli 1952 overgebracht naar het opstelterrein van Berlin-Ostbahnhof. De machine kreeg het nummer 08 1001 en begon in de winterdiensregeling van 1952 aan haar taak voor het rijden van het D-treinpaar D 13/14 van en naar Stralsund. In februari 1953 werd de stoomlocomotief overgedragen aan de Fahrzeug- und Versuchs-Anstalt (FVA) in Halle en begon daar aan een reeks intensieve proef- en testritten, die veel kennis opleverden. Echter, vanwege het grote onderhoud en de problemen aan onderstel, meervoudige krukas en de moeilijke verkrijgbaarheid van onderdelen, werd de 08 1001 na slechts 34.000 km al op 18 juni 1955 buiten dienst gesteld.

Märklin brengt een model van deze bijzondere eenling als verrassingsloc op de markt onder artikelnummer 39242. Ook voor Trix verkrijgbaar (artikelnummer 22912).

39242 det 02Voorbeeld: Zware sneltrein-stoomlocomotief serie 08, met poederkool-sleeptender op onderstel 2´2´T34. Uitvoering als testlocomotief met poederkool-stookinrichting van de Deutsche Reichsbahn van de DDR (DR/DDR). Locomotiefbedrijfsnummer 08 1001. Zoals midden jaren 50 in gebruik.
Model: Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide licht- en geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel in ketel. 4 aangedreven assen. Antislipbanden. Locomotief en tender grotendeels van metaal. Rookgarnituur uit 72270 is standaard ingebouwd. Met de rijrichting wisselend tweepuntsfrontsein op loc en tender, evenals ingebouwde rookgarnituur in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Bovendien met digitaal schakelbare cabineverlichting en onderstelverlichting. Verlichting met onderhoudsvrije, warmwitte lichtdiodes (LED's). Verstelbaar kortkoppelingsmechanisme tussen loc en tender. Aan de tender een door snelheid bekrachtigde kortkoppeling met NEM-schacht. Kleinst berijdbare boogradius 437,5 mm. Remslangen, verwarmingskoppeling en gestileerde schroefkoppelingen meegeleverd. Lengte over de buffers 29,4 cm.
 
Highlights

  • Nieuwe constructie als poederkool-proeflocomotief met poederkool-sleeptender en veel gemonteerde details.
  • Cabineverlichting en onderstelverlichting digitaal schakelbaar.
  • Standaard met ingebouwde rookset.
  • Met Speelwerelddecoder mfx+ en uitgebreide licht- en geluidsfuncties.

Eenmalige serie. Prijs 629,99.

Sfeerbeeld van de BR 08 1001

De poederkool tender met 3 kamers