Eerste Märklin en Trix Insider modellen 2024

Gepubliceerd: vrijdag 03 november 2023 Geschreven door Daan Hoeflaak
Northlander

Er was eens... Zo beginnen de meeste sprookjes en er bestaat daadwerkelijk een trein, die beroemd werd in Europa en in Canada, waarvan de geschiedenis op een sprookje lijkt. Het begint in het jaar 1957, toen de Trans europ Express (TEE) het reizen per trein in Europa tot een nieuw niveau verhief. De Nederlandse Spoorwegen (NS), die aan de basis stonden van het initiatief voor de TEE, werkte bij de ontwikkeling van het treinstel nauw samen met de Zwitserse SBB. Gezamenlijk kochten zij vijf vierdelige dieseltreinstellen met een motorvermogen van 2000 pk die op het gebied van comfort en ontwerp het DB-icoon VT 11.5 naar de kroon staken.

De actieve loopbaan van de, als RAm of DE-4 gekenmerkte stellen, begon zeer veelbelovend, onder andere als TEE "Edelweiss" op de verbinding Zürich-Basel - Straatsburg - Luxemburg - Brussel - Amsterdam waarbij de reisduur voor toenmalige begrippen fascinerend kort was. Voor de totale afstand van 1050 kilometer had de TEE, met 13 tussenstops, slechts negen en een half uur nodig hetgeen een gemiddelde snelheid van 110 km/u betekent. De "Edelweiss" was in 1974 ook de laatste inzet van de RAm/DE-4 nadat RAm 501 drie jaar eerder als TEE "Bavaria"bij een ernstig ongeluk nabij Aitrang onherstelbaar beschadigd was. Geheel onverwacht kwam uit het verre Canada een prins, die de overgebleven RAm en DE-4 wakker kuste. In het verre Ontario wilde de Staatsspoorweg maatschappij Ontario Northland Railway ONR een nieuw tijdvak in het personenvervoer inluiden. Op 9 juni 1977 begon uiteindelijk de voormalige Europeesche TEE in de staat Ontario voor het eerst aan haar nieuwe bestaan als "Northlander" op het 750 km lange traject naar Timmins. Daaraan voorafgaand hadden de treinstellen in Nederland en Zwitserland groot onderhoud gehad. Daar hoorde ook de inbouw bij van nieuwe schijnwerpers, herkennings lichten, nummerborden, signaalhoorns en bellen volgens de Canadeesche voorschriften. Ook kregen de rijtuigen nog in hun oude vaderland de elegante kleuren geel en blauw van de ONR. De TEE treinstellen werden snel een succesnummer, zeker omdat de "Northlander" door een sprookjesachtig landschap reed. De reistijd van ongeveer 11 uur was voor Canadeesche begrippen zeer acceptabel. Belangrijker vond men de ongewoon comfortabele reis-belevenis. De storingsgevoelige motorwagens werden, na veelvuldig uitvallen, aan het begin van de jaren '80 door beproefde GM locs van het type FP7 vervangen. In deze samenstelling reed de "Northlander" tot 1992. Opnieuw leek het sprookje op een kerkhof voor afgedankte railvoertuigen te eindigen, maar toen haalde de Zwitserse Vereniging TEE-Classics 5 wagons terug naar Europa. Overigens met belangrijke hulp van de firma Märklin, die de beroemde trein al snel na haar terugkeer in Göppingen tentoon kon stellen. Het transport van de haven van Hamburg naar het Schwabenland nam de V 200 007 op zich. Daarmee is de kleine Northlander ook in de wereld van de miniatuur landschappen een echte blikvanger geworden. Er is geen ander TEE treinstel dat tweemaal tot TV-ster is uitgeroepen! Eisenbahn Romantik wijdde twee afleveringen aan deze trein: "Van TEE tot Northlander" beschrijft met historische beelden de inzet in Europa en in het bijzonder ook in Canada. "Eenmaal Ontario - Northland en terug" geeft een beeld van de avontuurlijke terugvoer-aktie van Nort Bay in Ontario naar de haven van Hamburg. Beide afleveringen zijn te vinden in de mediatheek van de ARD en op Youtube. En hoe staat het met het "happy end" waarmee eigenlijk elk sprookje eindigt? Dat is er in meerdere opzichten. De vijf voormalige "Northlander" wagons bevinden zich tegenwoordig in het Nederlands Transport Museum (www.nederlandstransportmuseum.nl) waar men begonnen is met de restauratie. De bedoeling is dat de grote, in 2012 stilgezette, Northlander vanaf 2025 of 2026, voorzien van moderne Siemens motorwagens, op haar oude stamlijn terugkeert. Op schaal zal het perfecte Märklin-Insider-model van dit legendarische Europees-Canadeesche treinstel in ieder geval blijven herinneren aan deze buitengewone trein.

De Northlander - een Märklin-legende

Krokodil, Arend en Ooievaar. Modellen die onlosmakelijk met het merk Märklin verbonden zijn. En er is nog een trein die in de wereld van Märklin een zelfde status bereikt heeft: de Northlander. Het grote voorbeeld werd in 1957 als luxe TEE trein in Europa gebouwd en reed vanaf 1978 van het Canadeesche Toronto naar het hoge Noorden. In het zelfde jaar bracht Märklin een, gelimiteerde speciaal uitgave van de trein uit die later spectaculaire verzamelaars prijzen opleverde. In 1998 keerden vijf Northlander wagons terug naar Europa. Märklin ondersteunde deze opzienbarende actie en gaf de trein uiteindelijk een plaats in de galerij van meest opvallende Märklin modellen. Dit nieuwe, fijn gedetailleerde, Insider model markeert deze ongelooflijke Europees-Canadeesche geschiedenis op perfecte wijze.

Voorbeeld: Diesel treinstel "Northlander" van de Ontario Northland Railway (ONR),Canada. (Voormalig diesel treinstel RAm TEE). 4-delig stel in de kleuren hemelsblauw en geel. 1 motorwagen, 1 coupé wagon, 1 restauratierijtuig, 1 wagon met stuurstand. Dieseltrein nummer 1981. Model in de uitvoering van de jaren '80.

Model: 4-delige eenheid. Met digitale mfx+ decoder met uitgebreide geluids- en lichtfuncties. Centraal in de motorwagen ingebouwde hoogvermogens aandrijving met vliegwiel. In beide 3-assige draaistellen worden twee assen door middel van een cardan aangedreven. Antislip banden. Met standaard ingebouwde binnenverlichting in het coupé rijtuig, het restauratie rijtuig en het passagiers rijtuig. Met de rijrichting wisselend 3 punts frontsein en 2 rode sluitlichten. Frontseinen en binnenverlichting zijn analoog ingeschakeld en in het digitaal bedrijf apart te bedienen. Verlichting in de bagage afdeling van de motorwagen is digitaal apart te bedienen. De verlichting in de motor ruimte en in de machinistencabines van motorwagen en stuurstand rijtuig zijn digitaal onafhankelijk te bedienen. De classificatie verlichtingen aan beide zijden van de trein zijn digitaal schakelbaar. Verlichting middels onderhoudsvrije, warm-witte en verschillend gekleurde lichtdiodes (LED). Meeverende, meerpolig stroomvoerende, speciale koppelingen tussen de delen van het treinstel zorgen voor een doorlopende electrische verbinding in de hele trein. Automatische omschakeling met wisseling van de stroomopname tussen de sleepcontacten van motorwagen en stuurstandrijtuig. Veel los gemonteerde details. Aan beide einden een nagebootste (niet functionele) Scharfenberg koppeling. Kleinst berijdbare radius is 437,5 mm. Het rijden op radius 1 is mogelijk, alleen komt de trein dan binnen het lichtruim profiel! Totale lengte van het dieseltreinstel over de koppelingen gemeten is ca. 113 cm.

Highlights

  • Voorbeeldgetrouwe model variant op basis van het nieuwe ontwerp van de RAm TEE.
  • Zware, metalen uitvoering.
  • Speelwereld digitale mfx+ decoder (Märklin) / mfx decoder (Trix) met uitgebreide geluids- en lichtfuncties.
  • Standaard ingebouwde binnenverlichting, digitaal te schakelen.
  • Standaard ingebouwde verlichting in motorruimte en machinistencabines, digitaal te bedienen.
  • Aparte classificatie verlichtingen aan beide einden van de trein digitaal te bedienen.
  • In de motorwagen ingebouwde hoogvermogens aandrijving met vliegwiel, 4 aangedreven assen.

Dit treinstel wordt in 2024 in een eenmalige serie exclusief voor Märklin Insider en Trix clubleden geproduceerd.

De clubleden krijgen het bestelformulier nog toegestuurd bij de volgende clubzending, maar heb je je pasje bij de hand, dan kun je je modellen nu al bij ons bestellen!

Artikelnummers Northlander: 39705 (Märklin), 22975 (Trix). Prijs voor zowel de Märklin als de Trix-uitvoering: € 1099,=.

Voor afbeeldingen en een video, kijk verderop in dit artikel.

In Z-spoor wordt voor de clubleden een railbus serie VT 88.9 aangeboden.

Model van de Railbus, zogenaamd "Varkenssnuitje" van de DB in de kleur rood/beige. Volledig nieuwe constructie, fijn gedetailleerd. Onderstel en opbouw van metaal. Veel los aangezette onderdelen. Vergrootte bufferplaten. Aan beide zijden exact nagebootste bufferbalken zonder koppeling. Met de rijrichting wisselend 3 punts fronsein en 2 sluitlichten met warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Model met klokanker motor. Beide assen aangedreven. Met interieur en ingerichte bestuurderscabine. Binnenverlichting met LED. Apart gemonteerde ladder en imperiaal op het dak. Massieve wielen, zwart vernikkeld. Lengte over de buffers ca. 53 mm.

Zie verderop dit artikel voor enkele afbeeldingen.

Artikelnummer: 88820, prijs € 199,=

In schaal N (Minitrix) komt een zware goederentrein serie 193 van de Deutsch Bundesbahn op de rails. Locomotieven van deze serie hadden ook wel de bijnaam Duitse Krokodil, vanwege de gelijkenis met de (grotere) Zwitserse krokodil.

Artikelnummer 16931, prijs € 369,=

Bekijk nu ook de videopresentatie van deze modellen op YouTube.

Afbeeldingen van de eerste clubmodellen 2024

foto's: ©2023 Märklin
Elk jaar produceert Märklin speciaal geselecteerde modellen voor de leden van de Märklin Insider club, de Trix Club en de LGB Club. Deze modellen representeren niet alleen spoorweggeschiedenis, maar beantwoorden ook aan de laatste stand der modelspoorwegtechniek. Het zijn modellen die exclusief voor de clubleden gemaakt worden en alleen door hun besteld kunnen worden.