De Metropolitan van Piko en Märklin
Artikelindex
Net voor Kerst werd bekend, dat via een samenwerkingsverband de luxe Metropolitan Express Train (MET) als nieuw H0-model in 2024 geleverd gaat worden door zowel Piko als Märklin.
Wie in het buurtverkeer onderweg is, wil niet veel meer dan snel op zijn bestemming aankomen. Maar bij het lange afstandsverkeer liggen de zaken anders. In het bijzonder als men voor zaken onderweg is. De spoorwegmaatschappijen hebben voor deze kapitaalkrachtige doelgroep altijd bijzondere manieren van reizen aangeboden. Beeldbepalend was hier het TEE-concept. Na de invoering van de 2e klasse in deze treinen raakten ze overvol. Daarom verzon de DB AG een nieuw product voor de doelgroep, die comfortabel van de ene grote stad naar de andere wilde reizen. Hiervoor werd „Metropolitan Express” als zelfstandig bedrijf in het leven geroepen. De nieuwe trein viel op door zijn uiterst luxe interieur, ontworpen om aan de meest verschillende eisen van de klanten te voldoen. In de Stilte-afdelingen was het gebruik van mobiele telefoons absoluut verboden. Maar er bestond ook een kantoorwagon waarin de internetsignalen zelfs versterkt ontvangen konden worden.
De volledig nieuw ontworpen wagons hadden zelfs bij een snelheid van 200 km/u een rustige loop. In plaats van kunststof bekledingsmateriaal overheerste degelijk houten bekleding. Natuurlijk waren de luxueuze leren stoelen en de uitklapbare of vast gemonteerde tafels verstelbaar. Bovendien was bij elke stoel een stopcontact beschikbaar. De bekleding van de wanden was vervaardigd uit hout van Zwitserse perenbomen.
Voorzien van al deze luxe begon de Metropolitan op 1 augustus 1999 haar bestaan. Passend bij het nieuwe design waren natuurlijk ook de beide bijbehorende locomotieven 101 130 en 131 aangepast. Ook zij waren getooid met het logo en in de prachtige zilveren kleur geschilderd. Hun maximum toegelaten snelheid werd verhoogd naar 220 km/u. De beide treinen reden tussen Hamburg en Keulen. Ze sprongen in elk opzicht met kop en schouders boven het vervoer van alledag uit. Vanaf de start konden tickets on-line geboekt worden. Maar ondanks vele inspanningen en meerdere kortingsacties lukte het niet om zwarte cijfers te schrijven zodat de trein al in december 2004 opgeheven werd. In eerste instantie moesten de wagons uit het bestand verdwijnen maar gelukkig verzon men iets beters. Ze werden, helaas niet meer in het prachtige zilver, ingezet in de IC dienst. In december 2021 werden de wagons buiten dienst gesteld. Hiermee eindigde een opvallend hoofdstuk uit de geschiedenis van de Duitse reiscultuur.