Een vorstin van Märklin/Trix
Ze waren elegant, mooi om te zien, supersterk en echte beroemdheden uit het verleden: de Länderbahn-sneltreinlocomotieven van het Beierse type S 3/6 en van het Würtembergse type C. Ze schreven spoorweggeschiedenis net als de moderne viercylinder Pacific locomotief van het Beierse type IVh waarvan er tot 1920 door J.A. Maffei in München 20 gebouwd werden.
Bij de Reichsbahn werden de locomotieven ingedeeld in de bouwserie 18.3. Jarenlang trokken de machines met hun grote drijfwielen met 2000 pk beroemde treinen zoals de "Rheingold" en de "Rivièra-Napels Express", onder andere over het sneltreintraject Mannheim - Basel. Na 1945 leek hun lot als kleinserie bezegeld: de schroothoop dreigde.
Elders in dit artikel vind je een link, waarin nog meer informatie over deze machtige machine beschreven is. Daar zie je ook diverse foto's van zowel de echte loc, als het model dat door Märklin geleverd gaat worden.
Details over het model:
Voorbeeld: Sneltrein-stoomlocomotief 18 323 met kolentender 2'2 T29,6 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Oorspronkelijk type IVh, Baden. Beproevingslocomotief van het Bundesbahnversuchsamt Minden. Kleur zwart/rood. Voorzien van Witte windleiplaten en Indusi aan de machinistenzijde. Schoorsteen met "Caledonian kraag". Model in de uitvoering omstreeks 1966.
Model: Met digitale mfx+ decoder met uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel in de ketel. Aandrijving op 3 assen. Met antislipbanden. Locomotief en tender zijn grotendeels uit metaal vervaardigd. Met standaard ingebouwde rookgenerator met snelheidsafhankelijke, dynamische rookuitstoot die digitaal bediend kan worden. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein dat brandt in analoog bedrijf en in digitaal bedrijf schakelbaar is. Ook de verlichting in het machinistenhuis, de verlichting van het drijfwerk en het flakkeren van de vuurkist zijn apart digitaal te bedienen. Verlichting door middel van onderhoudsvrije, warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Verstelbare meeverende kortkoppeling tussen locomotief en tender. Meeverende koppeling met NEM schacht aan de tender. Bufferhoogte van loc en tender volgens NEM-norm. Kleinst berijdbare radius 360 mm. Voor gebruik op grotere boogstralen en voor vitrine opstelling zijn extra nauw aansluitende traptreden bijgevoegd. Deze kunnen apart onder het machinistenhuis gemonteerd worden. Met los meegeleverde beschermbuizen voor de zuigerstangen. Verwarmings- en remleidingen zijn eveneens los bijgevoegd. Lengte over de buffers 27,2 cm.
Highlights:
- Volledig nieuw ontwikkeld model
- Bijzonder nauwkeurig geconstrueerd metalen model.
- Met zeer veel apart gemonteerde details.
- Bufferhoogte van locomotief en tender volgens NEM.
- Standaard ingebouwde rookgenerator met snelheidsafhankelijke dynamische rookuitstoot.
- Verlichting in het machinistenhuis, boven het drijfwerk en het flakkeren van de vuurkist zijn digitaal bedienbaar.
- Speelwereld mfx+ decoder met uitgebreide bedrijfs- en geluidsfuncties.
- Met opklapbare overgangsplaat tussen het machinistenhuis en de voorkant van de tender.
Märklin artikelnummer 38323, Trix artikelummer 25323.
Prijs: 679,00 EUR. Het model is op korte termijn al leverbaar. Bestel je exemplaar dus nu alvast!
Een set personenwagons uit het juiste tijdperk, passend bij de stoomlocomotief 18 323, worden bij het verschijnen van het Zomernieuws 2024 aangekondigd.