Stoomloc 01 150

Gepubliceerd: zaterdag 24 september 2011 Geschreven door Daan Hoeflaak

En wat stond zij daar mooi te glimmen... Tijdens de Märklin Tage in Göppingen was de volledig gerestaureerde stoomlocomotief 01 150 de publiekstrekker van het 3-daagse evenement.

De stoomlocomotief met tender 01 150 zag in 1935 voor het eerst daglicht. In datzelfde jaar nam deze locomotief nog deel aan de Nürnberger Parade ter gelegenheid van het jubileum "100 Jahre Deutsche Eisenbahnen". Ze vormde de spits van een sleep eenheids-stoomlocomotieven op het rangeerstation van Nürnberg.

Na vele actieve dienstjaren, werd de locomotief in 1973 gepensioneerd. Enkele liefhebbers lieten het er niet bij zitten, en kochten de loc, waarna deze geheel opgeknapt werd. Vanaf 1982 was de locomotief weer rijvaardig en er volgden 6 jaren waarin de locomotief voor speciale ritten ingezet werd. Het hoogtepunt hierbij was wel de voertuigparade tijdens het jubileum "150 Jahre Eisenbahnen in Deutschland" (september 1985). Nadat in 1988 de werkplaats Bielfeld afgebroken werd, had de loc geen standplaats meer en eindigde hierdoor haar actieve leven. Ze kwam weer in het bezit van de DB en werd tentoongesteld in het Verkehrsmuseum Nürnberg.

In 2005 sloeg het noodlot toe. Een enorme brand legde het grootste deel van het museum in de as. De 01 150 was een van de locomotieven, die deze ramp niet kon ontlopen. De locomotief raakte zwaar beschadigd.

Olaf Teubert, een van de initiatiefnemers voor het behoud van deze locomotief, liet dat niet op zich zitten en begon een enorme inzamelactie om geld bijeen te krijgen voor de restauratie van de locomotief. Märklin ondersteunde deze actie met het uitbrengen van een model van de 01 150, in de toestand zoals deze zich bevond net voor de brand. Per verkocht model spendeerde het bedrijf 25 euro aan de restauratie. Dit model vormde meteen de aftrap van het 150 jarig jubileum van Märklin in 2009.

In oktober 2010, amper een jaar geleden, was het dan zover: de stoomloc werkplaats Meiningen kreeg de opdracht om de 01 150 weer bedrijfsvaardig te maken. Dat was al te laat om de locomotief weer te laten schitteren tijdens het jubileum "175 Jahre Eisenbahnen in Deutschland" (in 2010), maar in de herfst van 2011 moet de loc weer onder stoom gebracht kunnen worden.

Nog niet geheel op eigen kracht, was ze dan wel aanwezig op de Märklin Tage in september in Göppingen van dit jaar. De locomotief zag er beeldschoon uit. De prominente plaats op spoor 1, direkt voor de ingang van de stationshal van Göppingen, was geen betere plek voor deze loc.

De locomotief is nu weer grotendeels in de toestand teruggebracht van 1935. Zo kreeg ze "grote oren", oftewel Wagner-Windleitbleche. Verder vallen de messingkleurige ketelbanden op. Volgens de Deutsche Bahn, zal in de toekomst het DB museum Halle/Saal de thuishaven worden voor de 01 150 en door de aldaar gevestigde vereniging "Traditionsgemeinschaft Bw Halle P" onderhouden worden. Deze vereniging heeft in het verleden ook al furore gemaakt met de eveneens kolengestookte stoomlocomotief 03 1010.

Märklin heeft tijdens de Märklin Tage in 2011 aangekondigd dat er wederom een model van de 01 150 zal verschijnen. Het model zal de huidige toestand van de locomotief weerspiegelen en wordt in een eenmalige serie in 2012 geleverd onder arikelnummer 39017.

Märklin 39013 BR 01 150

Hieronder vind je een aantal detail foto's van de gerestaureerde 01 150.